A koronavírus veszélybe sodorta a magyar autóipart

2020. március 26. 17:33

Szincsák Attila
Portfolio
Súlyos következményei lesznek, ha nem állunk gyorsan talpra. Interjú.

„Mikor állhat helyre Magyarország járműipara, termelhet azon a szinten, mint a koronavírus megjelenése előtti időszakban?

Nehéz ezt megjósolni mivel több fontos tényező is befolyásolja. Optimista ember vagyok, de úgy gondolom, hogy 2021 előtt ez biztosan nem fog bekövetkezni. Ugyanakkor remélem, az élet rámcáfol.

Melyek ezek a fontos tényezők?

Egyelőre nem tudjuk, hogy a csökkenő kereslet hatására a már kiépített globális kapacitásokat tekintve milyen szerep jut majd Magyarországnak. Ahogy azt sem látjuk egyelőre, hogy a szükséges biztonsági, higiénia intézkedések többletköltsége mellett marad-e valami a csekély versenyelőnyünkből.

Egy ilyen ideiglenes leállást követően hogyan éledhetnek újjá a beszállítói láncok? Technikailag milyen folyamatok fognak lejátszódni?

Először is valós a piaci igényeket kell jól felmérni, talán ez lesz a legnehezebb feladat, mivel a vírus elég mély nyomokat fog hagyni mindenkiben. Nagyon nehéz megjósolni, hogy a piaci szereplők mikor kezdenek el ismét a tartós fogyasztási cikkek után érdeklődni vagy milyen ösztönzőkkel lehet ezt a folyamatot meggyorsítani. Ezzel párhuzamosan fel kell mérni az ellátási láncban keletkezett károkat, valószínűnek tartom, hogy sok kisebb-nagyobb szereplő el fog tűnni, így őket pótolni kell.

Fontos a gazdaság gyors talpra állítása, nem szabad hagyni pihenni, mert akkor annak súlyos következményei lesznek.

Ennek az újjáépülésnek milyen kihívásai, buktatói lehetnek?

A legnagyobb kihívásnak azt látom, hogy a koronavírus valószínűleg még nem fog lecsengeni, amikor nekünk, ipari szereplőknek már újra termelnünk kellene. Ez pedig azért jelent majd hatalmas nehézséget, mert ebben a helyzetben is garantálnunk kell majd a munkavállalóink biztonságát. Ázsia vagy éppen Japán sokkal könnyebb helyzetben van. Ott a szájmaszk viselése a »social distance«, a szabálybetartás vagy éppen a fegyelmezettség sokkal régebben kialakult és a kultúrájuk része. Nekünk ezeket meg kell tanulnunk, be kell vezetnünk és akkor biztonságosan tudunk majd gyártani. Fontos látni, hogy a több ezer főt foglalkoztató autóipari szereplőknél a home office intézménye csupán párszáz kollégának jelent valóban fenntartható megoldást. A munka oroszlánrésze gyárakban folyik, a munkavállalóink többsége csak a gyártószalagok mellett képes ellátni feladatát.

Hogyha a tömeges csődeseményeket sikerül is elkerülni, milyen hatása lesz a mostani időszaknak a munkaerőpiacra, mekkora leépítések várhatóak?

Valamilyen szintű leépítéssel mindenképpen számolni kell, de ennek mértékét nehéz megjósolni az autóiparban. Más iparágakban sokkal gyorsabban reagálnak a cégek, az elmúlt hetekben például 4-5 millió vendégmunkás tért haza Nyugat-Európából Lengyelországba, Ukrajnába, Romániába és Magyarországra is. Ez azért jól mutatja a helyzet komolyságát, illetve a gazdaságra gyakorolt hatását. Ez az év merőben más lesz, mint az elmúlt évek, de félek tőle, hogy a 2021-es is még.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 16 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés