Vállalataik helyett a világot irányítanák amerikai cégvezetők

2019. szeptember 18. 18:34
181 amerikai vállalat augusztus 19-én elfogadott egy dokumentumot, amelyben az amerikai cégvezetők új alapokra helyeznék a vállalatirányítást, felelősséget vállalva a szélesebb társadalomért. Kellemetlennek tartják már a neoliberális dogmákat, de a szándék őszintesége nem egyértelmű. Vajon kinek lesz jobb, amit kitaláltak?

A Business Roundtable nevű szervezet amerikai nagyvállalatok érdekvédelmi szerveződése, amelynek célja, hogy vállalati érdekek mentén alakítsák a gazdaságpolitikát. Elemzők szerint a szervezet is felelős a fogyasztókat védő szabályozások csökkentéséért, a foglalkoztatást ösztönző programok akadályozásáért, a szakszervezetek gyengítéséért, az adóelkerülést szolgáló „szabadkereskedelmi” egyezmények melletti lobbizásért, a környezetvédelmi szabályok lazításáért, a vállalatok támogatásainak növeléséért és persze igyekeztek megakadályozni a vállalati igazgatótanácsok elszámoltathatósága felé tett lépéseket is.

Legújabb kommunikációs trükként pedig azt hangsúlyozzák, hogy érzik a piacgazdaság jelenlegi modelljének problémáit és nyitottak a megoldásokra. Ezzel immár hivatalosan, maguk a vállalatvezetők cáfolták meg a neoliberális atyamester, Milton Friedman (1912-2006) vélekedését, miszerint a vállalat egyetlen és kizárólagos célja a részvényesi érték és a profit maximalizálása.

Friedman úgy vélte, hogy a vállalat társadalmilag akkor viselkedik felelősen, ha semmi másra, csak a profit maximalizálására koncentrál. A vállalati világ ismételgetett dogmájává vált a mondat az elmúlt évtizedekben, miszerint a dolgozó, a fogyasztó vagy a társadalom nem lehet szempont a profitmaximalizálás során – hiszen amikor a profitot maximalizáljuk, a társadalmi jólétet maximalizáljuk, a piac majd gondoskodik mindenki másról.

A Business Roundtable, az amerikai részvénypiaci tőke 30 százalékát képviselő legfontosabb amerikai vállalati lobbiszervezet tagjai azonban most úgy érzik, hogy egyre kellemetlenebbé válnak a neoliberális „értékek” és a cég tevékenységének túl kell mutatnia azon, hogy a tulajdonosoknak termeljen még több pénzt. A neoliberális kapitalizmust tehát az amerikai nagyvállalatok 2019-ben látványosan temetni kezdték. De vajon mit találtak ki helyette? 

Vajon a változásnak az az oka, hogy e vállalatok kellő hatalmat és pénzügyi erőt szereztek már ahhoz, hogy a társadalmi felelősségvállalás ürügye alatt kiterjesszék hatalmukat? 

„Nemesnek tűnő célok, de a magunk részéről nem tudunk dermesztőbbet elképzelni a megvalósulásuknál. A szép szavak mögött ugyanis korlátlan hatalmi ambíciók rajzolódnak ki. Figyelmesen olvasva a nyilatkozatot világossá válik, hogy a szöveget jegyző 181 multinacionális vállalat valójában a globális kormányzás programját hirdeti meg, és az állam szerepére jelentkezik be”  – írja Lánczi Tamás a Mozgástér blogon.

 

Összesen 27 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A cégek nem azért akarják a világot irányítani, mert megtehetik, hanem mert érdekük fűződik hozzá. Ha már nem tudnak piaci alapon terjeszkedni, vagy a meglévő pozíciójukat bebiztosítani, akkor megpróbálják a befolyásukat kiterjeszteni a civil-, és a kormányzati szférára.

Az a cég, amelyik azt állítja magáról, hogy nem a profit maximalizálása a célja, az hazudik. És aki hazudik, abban nem érdemes megbízni.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés