A régi üzleti modelleknek lassan befellegzik

2019. június 25. 11:09

Várkonyi Gábor
Növekedés.hu
A fiatal generációk már nem feltétlenül akarnak saját autót venni. Interjú.

„Ha az autómegosztás csak a pénzt viszi, miért lépnek be többen is erre a piacra?

A szereplők hosszútávban gondolkodnak: aki most nem szerez piacot az le fog maradni a többiekhez képest. Az autógyártók lépéskényszerben vannak, hisz az igények átalakulóban vannak.

A fiatal generációk már nem feltétlenül akarnak saját autót venni.

Szerintem törvényhozói oldalról érdemes lenne pénzügyileg is támogatni azokat a gyártókat, akik beszállnak ebbe az ágazatba, akkoris ha egyelőre pár évig még veszteségesen működnek. Ugyanis az autómegosztás segít abban, hogy kevesebb járművet használjunk nagyobb kihasználtsággal, ráadásul csökkenti a szén-dioxid kibocsátást. Vagyis ezek a szolgáltatások a városi közlekedést sokkal fenntarthatóbbá és környezetkímélőbbé teszik.

Attól pedig aligha kell tartani, hogy az autómegosztás egyszer csak elsorvad: ahhoz a rendszer túl jó és hatékony, már itt Budapesten is. A sok piaci szereplő miatt kifejezetten könnyű „közautót” találni. Az évente alig három-hat ezer kilométert vezető átlagembernek pedig pénztárcakímélőbb, mint saját kocsit venni.

Hogy a városi tömegek kevesebb autót használnak az lehet, hogy jó a környezetnek, de aligha jó a járműgyártóknak.

A régi üzleti modelleknek lassan befellegzik. Eddig a gyártók a gépkocsik után csak az értékesítésnél jutottak egy nagyobb összeghez. A jövőben viszont a carsharingen keresztül minden megtett kilométeren kereshetnek.

Ez egy paradigmaváltás, hisz a gyártással foglalkozó cégek 5, 10 vagy 15 év múlva már valószínűleg a szolgáltatásokból fognak megélni.

Másrészt: eddig ugyan több autót adtak el, de azok lassan amortizálódtak, hisz a járművek nagyrészt egy garázsban vagy egy utcán parkoltak. Az autómegosztásnál viszont nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a kocsik. A sokat használt négykerekűeket pedig gyakrabban kell lecserélni. Ennek pedig a járműgyártók csak örülhetnek.”

Várkonyi Gáborral a Makronóm is készített interjút, amelyet itt olvashat el.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 72 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nem látom be miért lesz jó a gyártónak, ha ahelyett, hogy tízen vesznek tőle autót, egyet használnak tízen.

Városban tényleg pénzpocséklás a saját autó használata: napi 23 órán keresztül csak áll valahol a kocsi, foglalja a helyet (miközben parkolóházak helyett lehetnének lakások, parkolósávok helyett zöldfelület), közben folyamatosan veszíti az értékét. Ha lesznek önvezető autók, akkor lehetetlen lesz anyagi érvekkel megindokolni a saját autó tartását. (ha lesz verseny a piacon, akkor olcsóbban lehet önvezető autóval bármikor öt perc alatt kiálló önvezetővel háztól-házig közlekedni, mint most sajáttal)
Viszont abban nem értek egyet Várkonyival, hogy ez megéri az autógyártóknak: kb. ötödannyi autóra lesz szükség, és ezen még az se segít, ha mondjuk az intenzívebb használat miatt négy év után már selejtezni kell az autót (különösen, hogy elektromosnál esetleg elég például az akkupakkot cserélni és az üléseket)
Azt már most is lehet látni, hogy van olyan autógyártó, amelyik abban gondolkodik, hogy saját önvezető parkot hoz létre, ekkor nyilván úgy akar profitot maximalizálni, hogy egyáltalán nem ad el senkinek sem autót közösségi használatra, hogy ne teremtsen konkurenciát.

"Szerintem törvényhozói oldalról érdemes lenne pénzügyileg is támogatni azokat a gyártókat, akik beszállnak ebbe az ágazatba, akkoris ha egyelőre pár évig még veszteségesen működnek."

Eddig olvastam.

Mihely a fiatal nemzedék átmegy középkorúba, igenis igenyt fog tartani saját autóra, saját családra, saját háborítatlan otthonra, saját személyes tulajdonra és mind arra, amire fiatal szingliként inkább teherként tekint.

Viszont, ha az autókat lóra cserélnénk, mindenki jól járna.
Esetleg - eső ellen - fülkét szerelnénk rá.
A négy lábára négy görkorit.
A görkori-meghajtást meg a tehetséges közel-keleti/kazár/askenázi tudósok játszva megoldanák.
És a pénz - már megint - hol landolna?

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés