Egy új Vendée felé

2017. szeptember 4. 10:54

Filemon Norbert
Mandiner
Így bátorítja egy guineai bíboros a keresztényeket a meggyőződésük felvállalására.

A franciaországi Vendée megyében a luconi püspökség megalapításának hétszázadik évfordulóját ünneplik. Egy afrikai főpap beszél Saint Laurent sur Sévres impozáns templomában. Robert Sarah (képünkön) nem akárki, XVI. Benedek pápa nevezte ki bíborosnak, jelenleg az Istentiszteleti és Szentségi Fegyelmi Kongregáció prefektusa.

Aki szereti a hasonló események esetén megszokott unalmas és vérszegény szöveget, ezúttal csalódott marad, ugyanis a guineai bíboros kivételesen kemény beszédet tart, amely Isten ügyében nem ismer kompromisszumot.

A forradalommal és a „pokoli hadoszlopokkal” szembeni belső ellenforradalomra szólítja fel a katolikusokat.

De vajon mit jelent ez?

Forradalom és ellenforradalom

A keresztény embereknek szüksége van Vendée szellemiségére.”

A vidék lakóinak érthető az üzenet, hiszen Vendée katolikus és királypárti népe 1793-ban fegyvert fogott az egyházellenes, köztársaságpárti forradalmárok ellen.

Őseik ellenállását elsősorban a totalitárius forradalmi terror keresztényellenes politikája váltotta ki. Az ellenforradalmi reakciót végül kegyetlenül vérbe fojtották Louis Marie Turreau tábornok „pokoli hadoszlopai”, akik több tízezer civilt irtottak ki a szabadság, egyenlőség és testvériség nevében.

Európa missziós terület?

A guineai bíboros hálatelt szívvel beszél erről a francia vidékről: felidézi azt az időt, amikor sorozatos missziók indultak útnak innen, hogy elvigyék Krisztus üzenetét Afrikába.

A francia missziós papok tudták, hogy a fekete kontinens veszélyei között nem számíthatnak hosszú földi életre. Mégis útra keltek, mert mindennél fontosabb volt számukra az üzenet. Áldozatuk nem maradt hiábavaló. Ezért nem meglepő, ha ma egy afrikai bíboros hirdeti kristálytisztán az üdvözítő evangéliumot Európában, amely hitével együtt hagyományos arculatát is fokozatosan elveszíti.

Találóan jegyzi meg Roger Scruton, hogy a keresztény vallás, és az arra épülő kultúra hanyatlása gyökeresen hozzájárult a nyugati civilizáció új kihívásaival szemben tanúsított gyengeségéhez.

Harcban állunk

Ki áll ki ma Istenért? Ki mer szembeszállni az Egyház modern üldözőivel?

A jó pásztor nem titkolja, hogy egy meggyőződéses keresztény az ecclesia militans tagjaként szüntelenül harcban áll, mert a „pokoli hadoszlopok” ma is világszerte aktívan működnek.

Sarah megállapítja, hogy Nyugat-Európában a keresztényeket a divatos relativizmus, indifferentizmus (közömbösség), és a gyakorlati ateizmus veszi körbe, a Közel-Keleten, Pakisztánban és Afrikában pedig iszlamisták üldözik Vendée mártírjainak szellemi örököseit.

Ezért nekünk, magyaroknak is látnunk kell, hogy kérdése több mint időszerű. Nyugaton úgy történt, hogy amit Isten és Egyháza megtiltott, azt a nihilista politikai elit a jogalkotás céljává tette.

Aki szelet vet, vihart arat.

Amíg Jézus Krisztus örökségének teljes mellőzése, az LGBT, a gender, az abortusz, az eutanázia, a mesterséges fogamzásgátlás támogatása dominál az Európai Unió országaiban, addig a tömeges bevándorlásra, a muszlim közösségek radikalizációjára és az európai demográfiai problémára sem találunk gyógyírt.

A főpap felhívása a papságra és laikusokra egyaránt vonatkozik, mert az Egyházon belül komoly befolyással rendelkező „progresszív” szárny megerősödése a nihilista baloldal malmára hajtja a vizet.

Aquinói Szent Tamás kimutatta, hogy a természetfeletti a természetesre épül, ugyanakkor a természetfeletti hanyatlása a természetes visszaszorulásához vezet.

Ezért egyik frontot sem szabad feladni. Soha, semmilyen körülmények között.

Harci eszközök

Franciaország népe, Vendée népe, mikor emelitek fel az ima és szeretet fegyvereit, hogy megvédjétek a hiteteket?

A bíboros szerint a mártírok vére kötelez, a hithűség elengedhetetlen, de hangsúlyozza, hogy korunk katolikus ellenforradalmáraink harca békés. Magánéletük és politikai cselekvésük elsődleges forrása egyaránt Jézus Krisztus, alapvető fegyverzetük a szentmise, a rózsafüzér és a Szent Szív tisztelete.

Célkeresztben a keresztény család

A keresztény család mindent megtestesít, amit gyűlölnek.”

Ma újra, talán jobban, mint bármikor a forradalmi ideológusok fel akarják számolni az odaadás, az örömteli nagyvonalúság és szeretet természetes otthonát.

Sarah bíboros párhuzamot von a köztársasági tábornok „pokoli hadoszlopai” és korunk forradalmárai között, akik a nyugati világ felforgatása után a fekete kontinensen is megvetették a lábukat.

A hétköznapi csodafegyver

A keresztény családok legyenek mindenhol örömteli lándzsahegyei az önzés új diktatúrája elleni lázadásnak.”

Megoldásként a keresztény családok példáját helyezi szembe a forradalmi gyűlölettel.

Egyedül a nagyvonalú szeretet és az önzetlen odaadás képes vereséget mérni, arra az Isten és ember gyűlöletre, ami minden forradalom alapja.”

Beszédét ezekkel a szavakkal zárja:

Imádkozzunk azért, hogy egy erőteljes és örömteli belső Vendée támadjon fel az Egyházban és a világban!” 

Összesen 64 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"guineai bíboros"? Forradalom?
Nem ide szólnak a szocialisták útlevelei?
Gyurcsány Ferenc, Molnár Gyula guineaban akár még KE és püspök is lehetne.

Válaszok:
ancilla | 2017. szeptember 9. 17:22
vizesnyolcas | 2017. október 6. 18:22

Napjaink Kalergiai a pokol hadoszlopainak működtetői.
A mai Kalergik ugyanattól az erőtől kapják a pénzinjekciókat, mint az első Kalergi, a folyamat névadója.
És úgy bizonyosodik naponta, a római egyház tehetetlen velük szemben.
Akik Kalergit irányítják, mintha ugyanazok irányítanák Rómát.
A Sátán kutyái.
Meddig tűr Róma?

Én például azért nem fogom SOHA az orrodra kötni, azt hogy hogyan tértem meg, mert ez egy olyan személyes dolog, ami nem tartozik rád és nem tartozik a kívülállókra. Csak annak mondom el, akit a bizalmamba fogadok, és természetesen nem a mandin.
Már írtam neked, hogy vannak dolgok ami személyes és szent.
Ez tehát nem a képességbeli hiány oka, hanem az akaraté, bizalomé.

Ami pedig az Evangéliumot illeti, mi az, hogy "elmondani az evangéliumot"? Neked? Nem tudsz olvasni? Nem érted az evangéliumokat? Segítsünk, vagy mit akarsz?
És hogy érted, hogy "semmilyen körülmények között"?
Milyen körülmények között, mondjuk el neked az evangéliumokat?

Leállsz azon vitázni, hogy Jézus nem is pénteken halt meg és még te kritizálod a katolikusokat folyamatosan?
Leállsz vitázni azon, hogy nem is pénteken halt meg, mert akkor hogyan támadhatott fel vasárnap, mert neked "nem jön ki a matek" és még neked áll följebb?

És még mi tegyünk neked bizonyságot? Hát Jézus bizonysága sem elég neked! Az Evangéliumok bizonysága sem elég neked!
Mindent kiforgatsz és kitekersz!
Te viszont számtalanszor tettél tanúbizonyságot felénk.
Egy rosszindulatú tökfej vagy!

Nem igazán lehet értelmezni a hozzászólást!

Micsoda butaságokat írsz?

Láttam, hogy irónia, de most már azt is, hogy melyik tudatlan kinyilatkoztatását idézted. Szőrnyű! Pláne, hogy komolyan is gondolta.
Ezzel ellentmond Jézusnak, aki felnőtt férfiakat hívott meg tanítványainak.

Először is, számtalanszor tettem tanúbizonyságot, amióta a mandin vagyok.
Másodszor, ha neked, itt a mandin nem teszek bizonyságot, mert nem akarok, mert úgy érzem, hogy nem tartozik rád, akkor a való életben sem tudok tenni?
Ezek szerint úgy érzed, hogy meg kell téged mentenem a "kárhozattól, pokoltól"? Mert te erősködsz egyedül, na meg az a másik szektás, hogy tegyek bizonyságot nektek.
Nem veszitek észre, hogy az ilyen erőszakos nyomulásra csak bezárkózás lehet a válaszom?
Itt parancsolgattok nekem mindketten, nem kopogtok, hanem rugdossátok az ajtót! Be akartok jönni a legbelsőbb szentélyembe, de nem fogtok! Nem szeretem az erőszakos, harsány embereket.
Majd, ha ilyen commentet kapsz a mandin, mint én a napokban, - és nem a keresztény oldalon - akkor beszélj!
Mert az, hogy találkoztál Jézussal személyesen, az nem tanúságtétel, hanem egy marhaság, és hiteltelen leszel általa.
Az, ahogy beszélsz a katolikusokról, ahogy beszélsz velünk, nem egy megtért emberről tesz tanúbizonyságot.
Na akkor olvasd a commentet, amit a napokban írtak nekem.

"Gondolom, te mindig jól érzed magad a börödben. Olyan vagy, akinek a szürkét is sikerül rózsásan látni és érezni, a szines fantázia szárnyán. Mersz táncolva vadúlni és irígységre méltóan hinni meg bízni a Mindenhatódban."

Rád és annamannára gondoltam, az erőszakos nyomulásban.
Ti gondoljátok, hogy csak az a keresztény, aki megosztja veletek a Krisztus élményét.
Úgy látszik, hogy nem figyelsz. Na olvasd el az első mondatokat. Azt hittem, hogy egyszerű lesz értelmezni, mert nincs benne semmi bonyolult.
1. Nem mondtam azt, hogy, jó vagyok úgy, ahogy vagyok.
Már megint magadat magasztalod fel és a másik embert kicsinyíted. És ezt nevezed Jézus követésének? Jézussal való közösségnek?
2. Mi katolikusok gyónunk! Ha nem gyónnánk, az jelentené, hogy jók vagyunk magunknak.
3. Mivel gyónok és áldozok, ne félts te engem attól, hogy nem élek Krisztus közelségében, közösségében.
4. Ha gyónok és áldozok, az azt jelenti, hogy szentmisére is járok.
5. Ha szentmisére járok, akkor bizony a katolikusok nagy családjába tartozom, vagyis nem vagyok egymagam.
6. Ebben viszont egyetértek veled, - részben. Az emberi közösséget ugyanis "kifelejtetted"
"csak Jézus Krisztussal való közösség által tudok előrébb jutni."

Az euangelion valóban görög szó és örömhírt, jó hírt jelent.

Egészen véletlenül, nem tudnám, ugyanis nincsenek véletlenek.
Ha leírnám, az tudva és akarva lenne. Mint, ahogyan tudva és akarva leírtam már jó néhányszor.

A három napot ki tudtad számolni? Hogyan számoltál?
Ha neked így jött ki a "matek" akkor írd már le, hogyan számoltad ki a két éjjelt és egy nappalt.

Én úgy látom, hogy bizony ragaszkodsz a saját számításodhoz, még úgy is, hogy képes vagy átírni a Bibliát.
De csak ragaszkodjál az evangélisták leírásához és az egyházi hagyományhoz.
Mint történelmi, mint csillagászati számítások szerint, Jézus 33 április 5-én vasárnap hajnalban támadt fel.

Jézus idejében olyan kifejezéseket használtak, amelyek már nem ugyanazt jelentik nekünk. A “nappal” szó például abban az időben mindig egy 12 egyenlő részre osztott időegységet jelentett, függetlenül attól, hogy a napkelte és napnyugta között az évszakok függvényében állandóan eltérő volt ennek az időegységnek a hossza. Ezért a “három nap és három éjjel” kifejezést is aszerint kell értelmeznünk, amit ez a kijelentés akkor jelentett, nem pedig a mi jelenlegi fogalmaink szerint. Mindenek előtt azt a tényt kell kimondani, hogy a Biblia nyelvezetében ez a kifejezés csupán három naptári napot jelent, ahogy a Teremtéstörténet leírásában is. Jézus tehát ekkor egyszerűen csak azt akarta mondani a korabeli kifejezési módot használva, hogy három nap lesz a halál fogságában.

Semmi sem indokolja azt, hogy Jézus kijelentése alatt azt kellene értened, hogy három teljes nappalt és három teljes éjszakát fog a sírban tölteni. Ilyen értelmezés szerint nem lehetne mit kezdeni azzal a csonka nappallal, ami Jézus halála és a naplemente közötti időre esik. Jézus ugyanis az akkori időszámítás szerinti 9 órakor halt meg, ami a mi időszámításunk délutánjának a 3-4. órájának felel meg.

Amikor Jézus saját haláláról és feltámadásáról beszélt, akkor többféle kifejezést használt az időmeghatározásra: “három nap és három éjjel” (Mt. 12,40.) “harmadnapra” (Mk. 8,31.) “harmadnapon” (Lk. 24,46.) “három nap alatt” (Jn. 2,19.) A mai európai ember gondolkozásában ezek a kifejezések már nem igazán rakhatók egymás mellé, nem húzható közéjük egyenlőség jel. Ha ugyanis egy esemény után még három napról beszélünk, akkor három teljes 24 órás napot értünk alatta. A harmadnapon kifejezés azonban már nem foglalhat magában három 24 órás napot, mert minimum a harmadik nap rövidebb lesz a történés szempontjából, de lehet, hogy az első a kezdő nap is.

Az megvan, hogy Jézus mit mondott az egyik latornak?
"Bizony mondom neked, még MA! velem leszel a paradicsomban."

Igen? Hányan követelték az itt évek óta kommentelők ezt tőlem?

Azért, mert most rólam van szó és nem általában a kereszténységről.
Az állam is attól nyugszik meg. A szabály az szabály. És a szabály az érted van, nem ellened.

Ez egy nagy tévedés, mindjárt itt az elején. Pontosan lehet tudni, hogy pénteken. Kár maszatolnia a szerzőnek.
Igen ez a fontos, de az ember már csak ilyen szeretné tudni a dolgokat. Isten tudásra teremtette. Ha a Szentírásból tudható, akkor tudni is fogjuk. Márpedig tudható. Egy töredéket írtam le erről neked.
Ez a vesszőcske nem változtatta meg a mondat tartalmát, mondanivalóját.
Na ez az utolsó szakasz egy nagy zagyvaság, - már megbocsáss!

Na akkor még annyit. MI KATOLIKUSOK tudjuk, hogy pénteken halt meg és vasárnap támadt fel. Ez bizony három nap.
Azt, hogy ti mit fogadtok el és mit nem, az már legyen a ti a Szentírást NEM ismeretek szerint.
Ki lehet számolni és ki is tudták számolni. Amúgy pedig leírták az evangelisták is, csak el kell olvasni és tudni kell értelmezni.

MI KATOLIKUSOK bizonyítottuk be, hogy ez nem így van.
Csak emlékeztetőül:
Kopernikusz, lengyel csillagászról, azt gondoltam, hogy neked külön nem kell bemutatni. De csak itt, csak most, csak neked!
Ő is egyházi ember volt, méghozzá kanonok.

Az igazságos ítéletalkotáshoz hozzátartozik -, hogy a
történelem folyamán a legutóbbi időkig szinte minden állam, társadalom vagy vallás súlyos elutasítással vagy tilalommal fogadta az olyan új tudományos hipotéziseket vagy rendszereket, amelyek szembeállni látszottak saját – mindaddig működésképesnek látszó – világnézetükkel.

Így ítélt halálra másként gondolkozó tudósokat Kálvin!!! éppúgy, mint a legutóbbi korig a monolitikus államok vagy vallások. – Így küldte el tanszékéről a lutheránus Keplert a tübingeni főiskola evangélikus vezetősége a kopernikuszi világkép hirdetése miatt.
Kepler ezután a grázi katolikus!!! főiskolán lett a matematika tanára.

Természettudós papok:
Vedd a fáradságot, s nézz utána lexikonokban az itt felsorolt, s csak nagyon röviden bemutatott pap-tudósoknak. Sokukról jóval többet fogsz megtudni, mint amennyit itt leírtam. Igaz, néhányukról egyes lexikonok sem írják le, hogy ők papok voltak.

Az első ingaórát a későbbi II. Szilveszter pápa (+1003) készítette a reimsi székesegyházban. — Az arab számokat, amelyeket ma használunk, ugyancsak ő vezette be. Az addig használatos római számokkal magasabb matematikát nem lehetett művelni.

Európa első növény-, állat- és ásványtanát Nagy Szent Albert (+1280) német szerzetes (kora legátfogóbb műveltségű embere) szerkesztette meg. Ő beszélt már arról is, hogy a Föld gömb alakú és hogy túlsó felén is laknak emberek.

A lemezjátszó ősét, a távcső és a mikroszkóp elvét Rogerius Bacon (+1294) angol ferences fedezte fel. Írt már arról, hogy a gőz erejével hajókat lehet hajtani. Megsejtette a fény hullámelméletét és írt “láthatatlan fénysugarakról”. Azt tanította, hogy a Föld gömb alakú.


Kolumbusz Kristóf papok indítására és segítségével indult Amerika felfedezésére. — Elsősorban Nagy Szent Albertnek és Rogerius Baconnak a művei adták neki a gondolatot, hogy a Föld gömbölyű. — Két pap bíztatására kapott a spanyol királytól hajót.

A puskaport Schwarz Bertold (+1350) szerzetes fedezte fel.

Kopernikuszt, a lengyel csillagászt nem kell bemutatni (+1543). Ő is egyházi ember volt: kanonok.

Az első nyomdát hazánkban Karai László budai prépost alapította. Ő hozta hazánkba Hesz András nyomdászt, akiről Buda egyik terét elnevezték.

A fénytan egyik nagy tudósa, F. Grimaldi jezsuita (+1633). Ő fedezte fel a színszóródást és a fényelhajlást. — A csillagászati kutatás történetének egyik legnagyobb alakja egy másik világhírű szerzetes, A. Secchi (+1870). Ugyanő a modern meteorológia megalapítója: szerkesztette az első időjárásjelző gépet, alakította ki Olaszországban az első meteorológiai hálózatot.

A gázok kutatásában is papok nevével találkozunk: E. Mariotte francia bencés neve közismert (+1670); — Gusman Bertold barát pedig 60 évvel a Montgolfiere testvérek előtt felszállt 1720-ban a portugál udvar előtt. — A gázlángot először jezsuiták alkalmazták Angliában, 1774-ben. Az első gázgyártársaságot egy szerzetes, Duan alapította Prestonban 1815-ben.

A vetítőgép felfedezője Kircher Atanáz szerzetes (+1680). Kora egyik nagy polihisztora volt. Felfedezte még a napfoltokat, a visszhang törvényeit, és többek között egy alapvető könyvet írt az egyiptomi hieroglifákról.

Az örökléstan egyik alapítója G. Mendel brünni szerzetes (+1884). Ma is “Mendel-féle szabályokról” beszél a tudomány.

A rajzokat továbbító távírót G. Caselli olasz apát fedezte fel. (+1891)

Az amatőr fényképészet egyik hazai úttörője Horváth Zsigmond egri ciszterci tanár volt (+1886). Nevéhez fűződik az egri meteorológiai állomás felszerelése is.

Marconi előtt felfedezi a drótnélküli távírót Károly Iréneusz premontrei szerzetes tanár; ugyanő szereli fel hazánkban az első orvosi vizsgálatokra alkalmas röntgenlaboratóriumot Nagyváradon1896-ban.

Az első dinamót Jedlik Ányos magyar bencés szerzetes készítette (+1844). Ő szerkesztette az első elektromágneses motort. Felfedezte pl. a szódavíz készítésére szolgáló készüléket. Az 1840-es évektől a pesti egyetem fizika tanszékén, elsőként tér át a latin nyelvű tanításról a magyar nyelvűre. – A kommunista kor hazai középiskolás tankönyvei leírták, hogy az egyik legjelentősebb magyar tudós Jedlik Ányos volt, de e könyvekben nem szerepelt, hogy ő pap és szerzetes volt (a maiakban már igen).

A csillagászat egyik nagy alakja a jezsuita szerzetes Hell Miksa. Az első magyar csillagvizsgálót ő vezette Nagyszombaton (+1754). Ő tervezte hazánk második csillagvizsgálóját is Kolozsvárott, ugyanő az egri Líceum csillagdáját és minden bizonnyal a Budai Csillagdát is. A Gellérthegyi Csillagvizsgáló első vezetője is pap volt. — Jellemző a kommunizmus idején elterjedt hamisításokra, hogy egy 1982-ben nálunk kiadott, Csillagászati Abc 102 neves csillagászról emlékezik meg név szerint. De nem említi, hogy közülük 30 katolikus pap volt. Két magyar csillagász pap nevét megörökíti a Hold-térkép is, Hell Miksáét és Fényi Gyuláét, valamint találkozhatunk ugyanitt az olasz A. Secchi szerzetes nevével is.

Az egészségügy és a papság

Az egyház már a Kr. u. III. századtól elrendeli, hogy a püspökök gondoskodjanak a betegek ápolásáról. Így a Római Birodalom különböző vidékein létrejönnek kórházak. A művelt világ első igazi kórházát Szent Vazul püspök (+379) alapítja. Az első elkülönített leprás kórházat Otmár St. Galleni apát építteti 720-ban. – A középkorban sok püspöki székhelyen a püspök tartott fenn kórházat, míg vidéken a kolostorok illetve a szerzetesek. Magyarországon is kolostorok mellett létesültek az első kórházak, Pannonhalmán 999-ben, Pécsváradon és Esztergomban, 1000-ben. A 12-14. században tovább szerveződött a szegények, betegek gondozása az egyházban: önálló szerzetesrendek, lovagrendek alakultak betegek ápolására, kórházak létesítésére. A betegápolás szabályait a johannita lovagok állították először össze. A legújabb korig a betegek egyetlen menedékei a szerzetesek voltak. — Hosszú volna a betegápoló szerzetesek tevékenységét bemutatni. De egy példát említünk: csupán a Szent Lázár-lovagok több mint 3000 bélpoklosokat befogadó kórházat láttak el.

A kolostorokban sokszor európai hírű szerzetes-orvosok működtek.

A világ első orvosi egyetemét a bencések alapították Salernoban. Ennek az egyetemnek volt tanára Constantius Afer (+1087), aki az első anatómiai művet írta. Az első bonctani intézetet Schönborn Frigyes würtzburgi püspök állíttatta fel; az első elmegyógyintézetet Juan Joffre Gilbert szerzetes Valenciában (+1409-ben); az első modern értelemben felszerelt kórházat Borromei Szent Károly püspök (+1584). – Az első hazai orvosképzést irgalmas szerzetesek hozták létre Egerben.

A nyálkacsatornát, a könnymirigyeket Niels Stensen (+1688) dán anatómus (majd pap és püspök) fedezte fel. Ő állapította meg, hogy a szív izomzat.

A villamossággal történő gyógyítást (elektroterápia) Diwich Proiop (+1765) premontrei alkalmazta először.

A mesterséges altatás (narkózis) Opitz Celesztin prágai szerzetes főorvos nevéhez fűződik (1874).

A higanyszálas hőmérőt egy pap, Bouilau találta fel a XVII. században.

A kinint — mint lázcsillapítót és a malária ellenszerét — először szerzetesek alkalmazták Európában.

Az érzéstelenítést műtéteknél először az Irgalmas Rend használta Prágában (1847-ben).

V. Priessnitz osztrák pap (+1851) neve közismert. Róla nevezték el az általa először alkalmazott vizes borogatást. (Vörösmarty is megörökíti emlékét: “Priessnitz visszaadá a víznek régi hatalmát — S ősi erőben kél újra az emberi faj.”

Hasonlóan ismert a Kneipp-kúra (vízkúra), amely S. Kneipp plébánosról kapta elnevezését (+1897).

2000-ben a katolikus egyház világszerte több mint 60.000 intézményt (kórházat, otthont, lepragondozót) tart fenn hátrányos helyzetűek, betegek, öregek gondozására.

Az oktatás és a papság

Ha a papság és a társadalmi haladás, illetve a kultúra kérdéséről szólunk, beszélnünk kell az oktatás ügyéről.

Tágabb értelemben ide tartozik, hogy Európa népeit a szerzetesek, elsősorban a bencések majd a ciszterciek tanították meg a korszerű földművelésre; a nehézeke, a háromnyomásos talajgazdálkodás alkalmazására; a mocsarak lecsapolására, a kert- és szőlőgazdálkodásra stb. Európa és a magyarság gazdasági-kulturális fellendülésének egyik alapja volt ez.

A szorosan vett oktatásüggyel kapcsolatban említettük már, hogy a mai iskolák őseit Európában mindenfelé az egyház alapította. A népoktatás csírái a plébániai iskolák voltak. A plébánosok a szegény nép tehetségesebb gyermekeit ingyen tanították itt az írás, olvasás, számolás elemeire. Mellettük ott voltak az ún. káptalani és kolostori iskolák. (Csak a bencéseknek kb. 1500 kolostori iskolájuk volt Európában, a középkorban.)

Az első magyar iskolát a bencések hozták létre Pannonhalmán 996-ban. Az első magyar népi kollégiumot is egy pap alapította Esztergomban, 1390-ben; kizárólag szegény diákok készültek fel itt egyetemi tanulmányaikra. Hazánkban 1868-ig kizárólag az egyházak szerveztek népiskolákat, ők képeztek tanítókat, írtak tankönyveket. Későbbi egész iskolarendszerünk az egyház iskolarendszerére épült.

Az első magasabb szintű iskolákat ugyancsak az egyház hozta létre. A XIV. századi Európa 36 egyeteméből 31 egyházi alapítású.
Az első ipari iskolát, a szakmunkásképző ősét, a vasárnapi iskolát, az első tanítóképzőt (+1685) egy pap, de la Salle Szent János (+1719) alapította az iparosodás korában. De la Salle “iskolatestvérei” mellett sok más oktatórend keletkezett ez időben a szegények és pl. a leányok oktatására, ami abban a korban egyedülálló volt. (Figyelemre méltó, hogy mindez akkoriban történt, amikor pl. a felvilágosult Voltaire elhibázottnak és feleslegesnek tartotta a szegények oktatását, s emiatt élesen támadta az “iskolatestvéreket”.)

Az iskolaügy számos részterületeiről is hozhatnék példákat. Pl. a siketnémák oktatásával először a spanyol Pedro de Ponce barát foglalkozott (1580), majd de l’Epée Károly abbé (1765). Magyarországon is szerzetes volt a siketnémák váci intézetének első igazgatója, Simon Antal (+1808). Hazánkban ő dolgozta ki elsőként az elemi iskolák számára az írást és olvasást együttesen tanító eljárást.


Az egyházi iskolákban ma is gyermekek és fiatalok milliói tanulnak. Az egyházi iskolák különösen jelentősek a fejletlen országokban: a nélkülöző gyermekek sok esetben ma is egyedül itt találnak tanulási lehetőséget.

Magyar irodalom, szakirodalom és a papság

Számos pap nevét idézhetnénk a művészetek, az irodalom, festészet, zene stb. területéről. De most csupán néhány hazai nevet említünk példaként, a magyar irodalom, illetve a tudományos irodalom területéről.

A magyar irodalmi nyelv egyik megteremtője Pázmány Péter bíboros, esztergomi érsek (+1637). Ő alapította a nagyszombati egyetemet (1635), a mai budapesti tudományegyetem ősét.

Faludi Ferenc (+1779), Ányos Pál (+1784) és Verseghy Ferenc (+1822) szerzetespapok koruk legnevesebb költői közé tartoznak. Verseghy az első “idegen szavak szótára” szerkesztője.

Dugonics András (+1818) az első magyar regény, az “Etelka” írója. Magyar nyelvű matematika könyvével megalapozza a magyar matematikai szaknyelvet.

Czuczor Gergely (+1866) költő, nyelvész, a magyar romantikus irodalom kiemelkedő alakja. Megírja az első magyar romantikus eposzt. Néhány ódáját máig is úgy ítélik meg, hogy szépségükben közvetlenül Vörösmarty ódái után következnek. A magyar nyelvű szótár úttörő munkása.

A tudományos irodalomban szereplő papi nevek közül néhány: Izsó János (+1793) építészeti szakíró. — Molnár János (+1804) az első magyar nyelvű fizikakönyv szerzője. — Makó Pál jezsuita közvetíti tankönyveiben, hazánkban elsőként, a differenciál és integrálszámítást (1763). — Pray György (+1801) és Katona István (+1811) a kritikai történetírás, illetve a magyar történettudomány megalapozói közé tartoznak. (A közismert Pry-kódexet az előbbiről nevezték el.) — Sajnovits János csillagász bizonyítja be 1770-ben a finn-ugor rokonságot. Szekér Joakim (+1810) írja az első magyar nyelvű történelmet, Szilasy János (+1859) az első általános neveléstant magyarul, Laky Demeter az első magyar nyelvű iskolai “poétikát” (a költészet történetét és rendszerét 1847-ben). — Kresznerics Ferenc (+1832) kiváló szótárírónk. Rónay Jácint bencés (+1889) — Kossuth gyermekeinek nevelője — a darvinizmus első magyarországi terjesztője és Európa-szerte neves művelője. Lélektani művei is úttörők hazánkban. — Tóth Mike (+1932) jelentős ásványtant ír és az első magyar könyvet a fényképészetről.

Ez csak egy töredéke a pap tudósoknak!

Mi KATOLIKUSOK, már régen tudjuk és hangoztatjuk, hogy a Föld gömbölyű! Nézd csak, hogy milyen régen!

Európa első növény-, állat- és ásványtanát Nagy Szent Albert (+1280) német szerzetes (kora legátfogóbb műveltségű embere) szerkesztette meg. Ő beszélt már arról is, hogy a Föld gömb alakú és hogy túlsó felén is laknak emberek.

A lemezjátszó ősét, a távcső és a mikroszkóp elvét Rogerius Bacon (+1294) angol ferences fedezte fel. Írt már arról, hogy a gőz erejével hajókat lehet hajtani. Megsejtette a fény hullámelméletét és írt “láthatatlan fénysugarakról”. Azt tanította, hogy a Föld gömb alakú.

Kolumbusz Kristóf papok indítására és segítségével indult Amerika felfedezésére. — Elsősorban Nagy Szent Albertnek és Rogerius Baconnak a művei adták neki a gondolatot, hogy a Föld gömbölyű. — Két pap biztatására kapott a spanyol királytól hajót.

Ha a Földről, mint bolygóról beszélünk, mivel tulajdonnév nagybetűvel írjuk. Csak, hogy tudd! TE kisbetűvel írtad.

Felőlem hasra is eshetsz. De talán hasznosabb lenne számodra, ha megjegyezhetnéd, a dátumokat, a tudósok nevét, hogy legközelebb ne írj ilyen sületlenségeket.

Tisztelt Öreg!
Mivel I_Isti nicknevű commentelő társunk a katolikusokat igyekszik mindenáron lejáratni, - amióta a keresztény oldalon commentel, de a címlap oldalon is - gondoltam bizonyítékkal szolgálok neki, nehogy már tudatlanságban maradjon. De sajnos úgy maradt, amint olvashatja a válaszaiban.
Mivel protestánsnak vallja magát, vagy valami hasonlónak, úgy gondolom, hogy a protestánsokhoz kötődő "dolgokkal" pl. iskolák, neki kell szolgálnia.
Nem emlékszem, hogy mi katolikusok valamikor is kétségbe vontuk volna azt a hatalmas munkát, amit a protestánsok végeztek iskola és oktatásügyből kifolyólag. Ma is jó nevű iskoláik vannak és örülök, hogy vissza is kapták, pl. az evangélikusok a Deák térit.

Ezt a tévedésedet, már megcáfoltuk ezen az oldalon, és felhívtuk a figyelmedet Gutenbergre. Talán látod az összefüggést.

Luthernek nem kellett feltalálnia az általános iskolát, mert az a szerzetesség óta megvolt. De majd talán bizonyítod is egyszer azt, amit állítasz!

Mivel szeretsz hamisítani, linkeld már be, hogy hol, mikor írtam én ezt az általad megfogalmazott és állított sületlenséget.

Tudod, nemcsak az a baj, hogy nem tudod értelmezni a leírtakat, de még tetézed is a rosszindulatoddal.
Ahhoz, hogy el tudj nekem bármit is magyarázni, előbb némi tudás birtokában kellene lenned.
Úgyhogy ülj le fiam, egyes!

Olyan vagy, mint a kavics, mossa, mossa a víz, de belül száraz marad.

Hát ez mulatságos.
Még MA mondom neked, de holnap is elmondhatom. :)

Nem volt vessző a szavak között, úgyhogy kár is ezen agyalnod.

Igen biztosan állítom a pénteket, de ezzel nem állítom a Jónás történetet. Na ezt fejtsd meg.
Nem vagy református sem, az tuti.

Erre sajnos nem tudok érdemben válaszolni. Láttam, hogy szóvá tette már. Majd utánanézek.
Annyit azonban tudok, hogy a kárpátaljai iskolákat évtizedek óta támogatja anyagilag és a ferencesek és segítői jelenlétükkel is a Katolikus Egyház.
Az erdélyi liceumnál jelen volt Jakubinyi György és a papság.
Erdő Péter kitűnő egyházjogász, biztosan tudja, hogy mit és mikor kell tennie.
Most csak ennyire futja tőlem, ill. az időmből, majd visszatérek rá, ha információval tudok szolgálni önnek.
Annyit még, hogy Rákóczi Ferenc rózsafüzérrel a kezében harcolt a nemzetért, de a névsornak se vége, se hossza.
Tisztelettel Sulammit!

Mintha ezúttal nem sikerült volna megragadnod a lényeget.

Igen. A történetnek ez a legfigyelemreméltóbb sajátosssága.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés