Miért utakra költenek a fejlődő országok oktatás helyett?
Az állami infrastruktúra-beruházások a szegény országok felzárkózásának fontos motorját jelentik. A 2008-as gazdasági válság óta már a gazdag országokban is napirendre kerül az infrastruktúra fejlesztése, amely talpra állíthatja a gyengélkedő keresletet.
A gazdaságpolitika számára minden országban alapvető kérdés, hogy milyen arányban támogassa a gazdasági (utak, vasutak, kikötők, közművek és telekommunikáció) illetve a társadalmi infrastruktúrát (iskolák és kórházak). Acosta-Ormaechea és Morozumi (2017) szerint például az úthálózatra költendő források iskolafejlesztésre való átcsoportosítása növekedésösztönző hatású. Hozzáteszik, hogy ezek a hatások csak az alacsony jövedelmű országok esetében szignifikánsak. Bose és társai (2007) elemzése fejlődő országokat vizsgálva kimutatta, hogy az iskolákra fordított – nem adóbevételekből származó – többletköltések az utakkal ellentétben magasabb gazdasági növekedéshez vezetnek.
Manoj Atolia és társai azt is megmutatják, hogy a szegényebb (alacsonyabb egy főre jutó GDP-vel rendelkező) országok GDP-jük kisebb hányadát költötték oktatásra mint utakra 2000 és 2008 között. Erre több magyarázatot adnak. Szerintük rövid- és középtávon, körülbelül 15 évig nagyobb gazdasági növekedés érezhető ha a kormány csak a fizikai infrastruktúrát fejleszti. Közel 24 év szükséges ahhoz, hogy az iskolákra költött pénz érezhetően „termőre forduljon” és a növekedés meghaladja azt a növekedést, amelyet az utak fejlesztése hozott volna. Az úthálózat már rövid távon vállalati beruházásokhoz és növekvő kereskedelemhez, így emelkedő adóbevételekhez vezet.
Így az úthálózattal ellentétben az oktatásra fordított pénz haszna rövid távon nem érezhető.
Az adósságcsapdában vergődő fejlődő gazdaságok nem engedhetik meg maguknak, hogy a szükséges összeget költsék oktatásra, mivel ez további eladósodáshoz vezetne. Ha a fejlődő ország kormánya kerüli az eladósodást vagy az adósságfinanszírozás nem lehetséges számára, még akkor is kevesebbet költ iskolákra, ha azok megtérülése hosszú távon magasabb lenne. Ehhez hozzájárul, ha a politikusok tervezési horizontja harminc évnél rövidebb, azaz ha a döntéshozók „rövidlátók”.
A szerzők szerint a nemzetközi szervezetek sokat segíthetnek a fejlődő országoknak az oktatási beruházások ösztönzésében kedvezményes, de az iskolafejlesztés feltételéhez kötött pénzügyi támogatással.
***
A tudomány mindenkié! További válaszokért kedvelje a Makronóm Facebook-oldalát ide kattintva!
Összesen 16 komment
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászólás szerkesztése
Talán a Spektrumon láttam egy filmet egy afrikai országról. Lett út, a földműves el tudta valahogyan vinni a terményét a kistérségi központba. A kapott pénzből vett egy kerékpárt, amivel már könnyebben tudott szállítani és arra is megvolt az esély, hogy a gyerekei megközelítsék az ott levő iskolát (talán 10 km-re volt), ha lesz még egy bicikli. A kerékpár meg az út többet jelentett neki, mint nekünk egy új autó.
Annyi tudás mindenképp kell, hogy egy kezelési utasítást ( mit kell csináljon) el tudjon olvasni és értse is meg.
Nem csak látszatjuk van. Valamikor olvastam, hogy a harmadik világban gyakran előforduló inségeknek az az egyik oka, hogy a megtermelt termékek vagy 40%-a tönkremegy az utak és általában az infrastruktura (szállítóeszközök, minimális csomagolás etc.) hiánya illetve gyengesége miatt....
Szerintem az oktatásra annyit kell költeni, amennyit a gazdaság igényel.
Magyarországon túl sokat költünk olyan oktatásra amelyet a gazdaságban nem igényel. Elég lenne a harmada. A kétharmadot pedig mérnök, orvos és szakmunkás képzésre kellene fordítani, a gazdaság igényének megfelelően.
jav.
...amelyet a gazdaság nem igénye
Ezzel egy baj van. Akinek nincsen meg egy bizonyos fizikai, matematikai, kémiai és biológiai "tehetsége" (arról nem is beszélve, hogy elájul a vértől...), ráadásul nem túl jó a memóriája az egyszerűen nem képes elvégezni pl. a mérnöki vagy orvosi egyetemeket, hiába küldenének oda több embert. A színvonalat meg nem lehet csökkenteni.
Bejelentkezés