Jóváhagyta a női püspökök szolgálatát az anglikán egyház

2014. július 15. 23:10
Nagy többséggel megszavazta a női püspökök szolgálatának engedélyezését célzó kompromisszumos indítványt hétfőn az anglikán egyház legfőbb szabályalkotó testülete.

Nagy többséggel megszavazta a női püspökök szolgálatának engedélyezését célzó kompromisszumos indítványt hétfőn az anglikán egyház legfőbb szabályalkotó testülete.

 
Az általános szinódus, a világszerte 77 millió hívőt számláló anglikán unió „parlamentje” másodszor voksolt ebben a kérdésben, mivel a testület másfél éve még elvetette a nők püspöki rangra emelésének lehetővé tételére kidolgozott reformcsomagot.
 
Az azóta összeállított, egy köztes szavazással tavaly elfogadott, hétfőn véglegesített új kompromisszumos javaslat engedményeket tartalmaz azoknak a tradicionalista egyházkerületeknek, amelyek elvetik a női püspökök szolgálatát. Ezek a közösségek kérhetik, hogy náluk férfi püspök szolgáljon, és vitás ügyekben egy újonnan életre hívott –  gyakorlatilag ombudsmani hivatal formáját öltő – független döntőbizottsághoz fordulhatnak.
 
Ettől függetlenül azonban az anglikán egyház részéről elhárult a nők püspöki rangra emelése elől az utolsó akadály is, miután a szinódus mindhárom háza hétfőn, a Yorki Egyetemen tartott ötórás vita után a szükséges kétharmados többséggel megszavazta az ehhez szükséges reformjavaslatokat. A másfél évvel ezelőtti, váratlanul sikertelen voksoláson mindössze hat szavazat hiányzott ehhez.
 
Női lelkészek már két évtizede szolgálhatnak az anglikán egyházban, és a szinódus már hat éve, 2008 júliusában – akkor még csak egy elvi jelentőségű állásfoglalás formájában – elfogadta a női püspökök szolgálatának engedélyezését. Az ügy azonban azóta is folyamatos feszültség forrása az anglikán unión belül, és az ellentábort alkotó tradicionalisták rendszeresen tömeges kivonulással fenyegetőznek. Az időközben megtartott köztes szavazásokon kétszer is előfordult, legutóbb 2012 novemberében, hogy bár a többség a női püspökök beiktatására voksolt, az ennek irányába vezető reformok tényleges elindításához azonban nem volt meg a szükséges minősített többség.
 
Az egyházi testület tavaly nyáron úgy döntött, hogy gyakorlatilag újrakezdi az elejétől a folyamat előkészítését. Ennek első lépéseként létrejött egy szakértői bizottság, amely felvázolta a szükséges intézkedések tervezetét, és erről ismét elkezdődött a vita, amelynek fontos állomása volt az alapelvek elfogadásáról szóló tavalyi voksolás. Ez vezetett a reformcsomag végleges elfogadását jelentő, immár eredményes hétfői szavazáshoz.
 
A női püspökök szolgálatának engedélyezése az anglikán világunió legfőbb vallási méltósága, Justin Welby canterburyi érsek komoly sikere, különös tekintettel arra, hogy Welbyt alig másfél éve iktatták be tisztségébe.
 
Ezek a viták az elmúlt évtizedben többször is a szakadás szélére sodorták az anglikán egyházat. 
 

Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 15 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Női püspök?
Nem felel meg a páli előírásnak
Nőtlen püspök?
Nem felel meg a páli előírásnak.
A püspöknek egyfeleségű férfinak kell lenni.

És ugyanez megy a homoszexuális házassággal, meg egy csomó mással. Ha nincs Tanítóhivatal, akkor marad a nyomulás.

Norvégiában olyan 10 év múlva lesz evangélikus homoszexuális házasság, miután most csekély többséggel leszavazták? Vagy csak 5 év? Hogy megy ez Felétek?

Na, ami meg engem illet, olyan sok okom nincs triumfálni. Ugyanez a nyomulás katolikuséknál is megy, legföljebb mások a fórumok. És talán egy kicsit magasabbak a bevenni szándékozott várfalak...

Nem hiszem, hogy Károli rosszul fordította volna a Bibliát, ú kifejezetten egyfeleségű férfiúról ír-Káldi úgyszintén.
Egynejűség volt divatban a római birodalomban, de a zsidóknál még szokás volt az ősatyák kedvelte többnejűség, bár a többségnek már anyagi okokból is, csak egy felesége volt.
Sokkal inkább látszik indokoltnak, hogy Pál apostol a többnejű férfit tartotta alkalmatlannak,mintsem az özvegyen maradtakat akarta volna egyedüllétre kényszeríteni.

Válaszok:
Csomorkany | 2014. július 20. 15:41

A görög Szentírásban ez áll: "μιᾶς γυναικὸς ἄνδρα", ez "egy asszonyos férfi" vagy "egy feleséges férfi"-ként fordítható.

Arról nincs szó, hogy annak az egy asszonynak aktuálisan a püspökválasztáskor élőnek, vagy halottnak kell lennie, a szöveg egyiket sem zárja ki, az tény, hogy a későbbiekben az özvegyeket, majd a szerzeteseket kezelték már az ókorban püspökségre alkalmas személyekként.

Válaszok:
magnamater | 2014. július 20. 20:44

Mondjuk a meglátásom az, hogy döntő különbség van egy olyan egyház között, amely hivatkozik az apostoli jogfolytonosságra (anglikánok) és egy olyan között, amelyik nem (evangélikusok).

Ha a "püspök" csak egy elegáns cím egy kitüntetett helyzetű prédikátor számára, akkor nem látom át, miért ne lehetne nő is az illető. A híres "a nők hallgassanak a gyülekezetben"-mondás meggyőződésem szerint egyszerűen nem erre a helyzetre vonatkozik. Pál azokat a konkrét nőket szidja, akik ott, akkor fölidegesítették.

Viszont ha egy egyház hivatkozni akar az apostoli jogfolytonosságra, mint az anglikánok, akkor komolyan kell(ene) venni a katolikus és ortodox érvelést arról, hogy Jézus 12 férfit választott apostolnak, azaz magvetőnek, azaz spermaszórónak (mag = sperma) - talán nem véletlenül.

No mindegy, az állandó, ismételt szavaztatás mindenütt gusztustalan. Igazából szellemi csőd is. A nők pappá és püspökké szentelésének messzemenő dogmatikai következményei vannak, innentől komolytalan az apostoli jogfolytonosságra hivatkozni, de akik erről mintegy demokratikusan szavaztak, azok meggyőződésem szerint ezt végig se gondolták.

Akkor mért fordítják újabban egyszer nősültnek?
A férfi tekintélyét nem rontja, ha özvegyen maradva megházasodik újra-apró gyerekei lehetnek,kiknek szükségük van anyára, a háztartást is vezetni kell valakinek.
Pál inkább a többnejű férfiakra gondolhatott, Rómában tilos volt, és Pál maga is római polgár volt,de Izraelben nem volt tilos az ősatyák mintájára élni,de ezt már akkor nem helyeslik, nem tartják követendő példának.
Ahol többnejűségről mir se tudtak, úgy értelmezték a páli szavakat, a pap csak egyszer nősülhet

Válaszok:
Sulammit | 2014. július 21. 21:32
Csomorkany | 2014. július 23. 12:05

"de Izraelben nem volt tilos az ősatyák mintájára élni,de ezt már akkor nem helyeslik, nem tartják követendő példának."

Izraelben Jézus korában, mát nem volt többnejűség.

Kifejezett többnejűségről én sem tudok sem a Szent Pál korabeli zsidó, sem a görög sem a római kultúrában.

Válás, szeretőtartás, másodrendű feleség (rabszolga) volt bőviben, de több azonos jogi és társadalmi státuszú asszony egy férfi mellett semmiképpen.

Így az "egy-asszonyos" jelzőnek mindenképpen értelmezett fordítása az "egyszer nősült", de az értelmezés nem tűnik tévesnek.

Hozzátartozik, hogy már az "egy asszonyos" is értelmezés, mivel a görög kifejezés igazából genitivusos főnév: "egyé asszonyé férfi/férj"

Ha jelzőként fordítjuk ("egy asszonyos"), akkor hebraizmusnak tekintjük, a héberben ugyanis gyakori, hogy jelzők helyett genitivusos főneveket találunk.

Ha jól végiggondolom, ez a legjobb fordítás:
"Kell, hogy a püspök kifogástalan legyen, egy asszony férje, józan..."

Ezek itten mai szóval "egyházfegyelmi" szempontok. Nem arról van szó, hogy Szent Pál erkölcsileg elítél egy özvegy férfit, aki pl. kiskorú gyermekei normális nevelése érdekében újraházasodik, hanem azt mondja, hogy a püspöki megbízásra nem ezek közül a férfiak közül kell választani.

A püspököt kiválasztó személyek emberek, az erkölcsi ítéletet meg Isten mondja ki rólunk. De valahogyan az embereknek is dönteniük kell.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés