A német gazdaság a hatodik legnagyobb a világon és a legnagyobb Európában. Mindenkori helyzete nem csak az eurózóna, hanem az egész EU teljesítményére jelentős hatással van.
A német járműipar, amely az EU gazdaságának domináló ágazata, már a virusválság előtt is bajban volt. Az erőteljesen exportorientált ágazat piacai az amerikai-kinai kereskedelmi háború, a Brexit és az európai gazdaság növekvő bizonytalaságai miatt már 2019-ben szűkülni kezdtek. A problémát tetőzte, hogy a koronavírus járvány következtében ellehetetlenülő import beszerzések működésképtelenné tették a szétterjeszkedett értékláncokat. Ezért le kellett állítani az összeszerelő üzemeket, ami azon országok számára különösen nagy gond, ahol ezek az üzemek működnek, és szerepük jelentős a gazdasági szerkezeten belül.
Az elemzők rendszeresen figyelmeztetnek arra, hogy az erőteljes exportorientáltság bármilyen nemzetközi piaci zavar esetén megbosszulja magát. Ilyen nemzetközi piaci zavar volt már a kínai-amerikai kereskedelmi háború, és a Brexit is, amelyek következtében a német feldolgozóipar már a koronavírus járvány előtt is gyengélkedett.
Az Európai Járműgyártók Szövetsége (ACEA), amely az Európában működő 16 legnagyobb járműgyártó céget képviseli, március 25-én jelentette, hogy a gyártás és értékesítés szinte teljesen megállt. Az ACEA általános igazgatója így fogalmazott: ez a válság a valaha megtörténtek legrosszabbika. Megoldásához az EU-vezetőktől és a nemzetállamoktól is maximális segitséget kért. Az elemzők azonban távolabbra is néznek, és arra figyelmeztetnek, hogy egyrészt a járműipari láncoknak is el kellene gondolkodniuk azon, hogy máshogyan szervezzék a termelésüket, és ne rendeljék azt alá alapvetően a költségminimalizálásnak. Másrészt a nemzetállamoknak is fel kell tenniük maguk számára a kérdést, hogy szabad-e egyetlen, békeidőben jól működő, de rendkivűl válságérzékeny ágazattól függővé tenniük a gazdaságot. Továbbá felhívják a német döntéshozók figyelmét arra is, hogy a fiskális politikának több figyelmet kellene fordítania néhány, nemcsak a német gazdaság, de az EU egésze szempontjából is kívánatos beruházás finanszírozására. Ezek a beruházások a válság idején különösen fontosak, mivel egyrészt munkahelyeket teremtenek, másrészt erősítik a jövőbeli válságállóképességet.