Oktatás

A gazdasági fejlődéshez nem elég több időt iskolában tölteni

2018. január 26. 11:35

Emellett érvel Eric A. Hanushek, aki szerint hosszú távon a képzettség és a tudás alapozza meg a növekedést. Bár eddig ezt nehéz volt mérni, egyre jobb nemzetközi tesztek állnak rendelkezésünkre, így pontosabb képet kaphatunk az összefüggésről.

Hanushek az alábbi ábrával illusztrálja a képzettség és a növekedés kapcsolatát. Látható, hogy egy hosszú, negyven éves időszakot vizsgálva pozitív kapcsolatot találunk a GDP-növekedés és az iskolában töltött évek száma között.

A kutató szerint azonban ez az összefüggés félrevezető. Ezért figyelembe veszi az iskolák minőségét és az oktatási rendszer szervezettségét is. Miután e tényezőre „kontrollál”, az alábbi ábrát kapja, amely már semmilyen összefüggést nem mutat az iskolában töltött évek és a GDP-növekedés között.

Ezért szerinte a fejlődő országokban nem az iskolákhoz való hozzáférés eredményezne igazán jelentős GDP-növekedést hosszú távon, hanem az iskolák minőségének javítása, azaz a minőségi oktatáshoz való hozzáférés.

A közbeszédben és a szakpolitikában ezért a képzettséget ne az iskolában töltött évek számával próbáljuk mérni,

mert az félrevezet és a növekedési haszna is alacsony. Ehelyett az elsődleges cél a minőség javítása legyen  – véli a szakértő.

Szerinte a készségek és a tudástőke javításával az egy főre jutó GDP is jelentősen emelkedhet, ezzel pedig más gazdasági és szociális célok megvalósulása is elérhetőbbé válik.

 

vissza a teljes nézetre