Egyetlen ábrán a globális elektromos autópiac ászai

2024. március 17. 20:33

A Magyarországon építkező BYD az idén valószínűleg megelőzi a Teslát. Két óriás uralja a piacot, a többieknek igyekezniük kell.

2024. március 17. 20:33
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm Intézet elemzője.

A Visual Capitalist infografikáján az elektromos járművek piacának 2023-as állapotát láthatjuk. Az elemzők szerint a BYD valószínűleg idén végképp maga mögé utasítja a Teslát, és megszerzi a piaci értékesítések trónját a tisztán elektromos járművek területén. 

A királygyilkos már kimutatta a foga fehérjét: 

bár tavaly az egész évi eladásokat tekintve a Tesla nyert 1,81 millió eladott járművel (a BYD 1,58 milliójával szemben),

 az utolsó negyedév meghozta a fordulatot. A kínai gyártó 526 ezer darabot adott el, míg Elon Musknak „csak” 484 ezret sikerült. 

Kína minden energiát és forrást mozgósít az elektromosautó-gyártás felfuttatására, olyan bázist építve ki, amellyel nem titkoltan a világelsőség megszerzése a célja. A kivitelezés szépen halad: 2022-ben a japánokat előzte meg, és lett a világ első számú autóexportőre, most pedig egyetlen nagy riválisát, a Teslát sikerül majd visszaszorítania. 

A recept sikere egy egészen komplex struktúra kialakítását takarja. Az állami ösztönzők, a vásárlóknak járó kedvezmények, a töltési infrastruktúra káprázatos gyorsaságú kiépítése mellett van egy óriási adu a kínaiak kezében: egész ellátási láncokat tartanak egy kézben, vagyis az elektromos energiatárolókhoz nélkülözhetetlen ritkaföldfémek bányászatától és finomításától kezdve az energiatárolók gyártásán át a teljes összeszerelésig mindent egy kézben tartanak. Ha ehhez hozzászámoljuk, hogy Kína a világ legnagyobb autópiaca, mindjárt érthető, miért tudja a BYD megfizethető áron egyre feljebb tolni az eladási mutatóit. 

Forrás: Visual Capitalist

Ászok ászai 

Jelenleg a 10 legnagyobb elektromos autóipari vállalat a teljes piac 65 százalékát birtokolja.  A 2023-as adatok szerint a Tesla ebből 19,9, míg a BYD 17,1 százalékos részesedéssel rendelkezik. 

Szakadéknyi szünet után a harmadik helyezett a szintén kínai GAC Aion lett 5,2 százalékos eredménnyel, amit honfitársa, a SAIC követ 4,9 százalékkal. A kínai autópiac eddigi erős szereplője, a német Volkswagen 4,6 százalékkal lejjebb csúszott az ötödik helyre, közvetlenül testvére, a BMW elé, amely azonban már csak 3,6 százalékot tudott kikanyarítani az óriási tortából. A német libasort a dél-koreai Hyundai szakítja meg 2,9 százalékkal, utána jön ugyanis a Mercedes-Benz, amelynek 2,6 százaléka már csak a nyolcadik helyre volt elég. A listát a már kínai tulajdonban lévő MG (2,3 százalék) és a dél-koreai KIA zárja, amely kereken 2 százalékkal veszi ki a részét a gigászok küzdelméből. 

Összességében az elektromos járművek globális értékesítése – beleértve a tisztán elektromosokat, a plug-in hibrideket és a hidrogén-üzemanyagcellásakat is –, elérte a 13 millió darabot 2023-ban. 

Ez 29,8 százalékos növekedést jelent 2022-höz viszonyítva, ám egyben lassulási tendenciát is tükröz annak fényében, hogy a 2022-es ugrás még 54,2 százalékos volt az azt megelőző évhez képest. 

*** 

Kapcsolódó:

Ezt is ajánljuk a témában

Fotó: MTI/EPA/Alex Wroblewski 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.   

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Dixtroy
2024. március 18. 08:19
Nahát, nahát és nálunk lesz egy byd gyár? Akkor az termel majd pár forintot.
Kovács Ubul
2024. március 17. 23:24
"A Hertz autókölcsönző volt az első áldozata a COVID-nak, csődbe ment, majd egy új igazgatóval újraindult a cég. Pechére az új igazgató nagy tételben (konkrétan 60 ezer autóban) fogadott az elektromos autókra, de hatalmas veszteséget csinált az amúgy sem túl acélos pénzügyi lábakon álló cégnek. A kereslet kicsi volt az elektromos autókra, a szervizelés nagyon drága és nagyon lassú, a használtpiaci áresés pedig minden képzeletet felülmúlt. Bele is bukott az igazgató, most távoznia kell a cég éléről."
Patika
2024. március 17. 20:41
Kína kegyetlen gyártó. Minden területen azt kína lja, amit mások a jövőre is eladhatóságot szem előtt tartva direkt nem építenek bele egy termékbe.
zsocc44
2024. március 17. 19:31
Évi 100 millió autót gyártanak kb, marginális jelentőségű az e-schrottok piaca, különös akkor ha ide számítjuk phev és hidrogén hajtást is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!