A kínai Szinglik Napja kétszer akkora forgalmat bonyolít, mint a Black Friday

2018. november 19. 09:11

Ha nincs barátod vagy barátnőd, ne szégyenkezz, vásárolj – ezt az üzenetet „dobta piacra” a kínai online piactér, az Alibaba a pénzügyi válság éveiben. A cég által 2009-ben bevezetett Szinglik Napja mára nagyobb forgalmat generál globálisan, mint az USA-ból induló Black Friday. A lelkesen fogyasztó, félmilliárd fős kínai középosztály pénztárcájához – a magyar vállalatok számára is – az online viszonteladókon keresztül vezet az út.

Bejött az Alibabának a Szinglik Napja

A Szinglik Napja a gazdasági válság éveiből, 2009-ből származik. Ötlete a kínai Daniel Zhang nevéhez fűződik, aki egyébként az idei évtől váltotta Jack Ma-t, a korábbi vezetőt az Alibaba élén. 

Zhang elmondása szerint az ötlet – bár a vállalat növekedése érdekében született – valójában társadalmi problémára tapintott rá. Kínában ugyanis a túlnépesedés enyhítésére sokáig egy-gyermek politika volt érvényben, aminek eredményeként számos férfi egész életére szingli marad. Ennek oka, hogy a rendszer a fiúgyermekek születését jutalmazta, így mára közel három „Magyarországnyi” férfi biztosan nem talál párt Kínában egész életében – a születésszabályozás miatt ugyanis ennyivel több férfi él az országban, mint nő. 

Kézenfekvő megoldásnak tűnt tehát a nemek közötti természetes arányok felborulásából fakadó társadalmi feszültség levezetése: a magány büszkeséggé alakítása.

Erre már korábban is léteztek kezdeményezések, a Nanjing Egyetem diákjai például már 1993-ban is ünnepelték november 11-ét. A két egyes a magány jelképévé vált, aminek egyszerűsége megtetszett Zhangnak. 

Az Alibaba megadta a kínai középosztálynak a fogyasztói lázadás érzését. „Akkor is őrültként vásárolhatsz, ha nincs barátod vagy barátnőd” – szólt a jelmondat, arra utalva, hogy a sokszor szégyenben élő emberek is kényeztethetik magukat.

Az Alibaba ehhez minden segítséget megad, számos terméket féláron, ingyenes kiszállítással árul a jeles napon. A vásárlás fesztiválja a kínai középosztály gyarapodásával együtt vált egyre fontosabbá, messze maga mögött hagyva a Black Friday-t vagy a Cyber Monday-t.

A vásárlás ünnepe

Az utóbbi években az Alibaba bővíteni igyekezett a célközönséget, így a világban már Double 11-ként emlegetik a napot, amit így már mindenki magáénak érezhet. Az esemény közben egyúttal a párkapcsolatok ünnepévé is válik: Pekingben ezen a napon többszörösére nő a házasságkötések száma is. Sőt, a két-gyermek politika 2015-ös bevezetése után, a 2017-es november 11-én például 83 százalékkal nőtt a dupla babakocsikra való internetes keresések száma.

Az online kereskedelem más szolgáltatások felemelkedését is segítette, például az Alipay mobilfizetési alkalmazás létrejöttét, ami több mint félmilliárd felhasználóval rendelkezik a világban. 2016-ban pedig virtuális valóság szemüveggel segítette a cég, hogy a kínai vásárlók otthon ülve is az amerikai Macy’s kínálatában válogathassanak.

Érdekesség, hogy a vásárlás fesztiválját az Alibaba már élő showműsorral ünnepli, ahol David Beckham vagy épp Daniel Craig társaságában sorsolnak ki luxusautókat.

Az Alibaba számításai bejöttek, hiszen az online bolthálózat az idei Szinglik Napján új eladási rekordokat döntött.

A kínai cégnél a vásárlók az első 85 másodperc alatt költöttek el egymilliárd dollárt, a nap első órájában pedig már 10 milliárdot. És ekkor még hátra volt 23 további óra, így a nap végére 30,8 milliárd dollárt hagyott az Alibabánál a világ az idei Szinglik Napján. Ez 27 százalékkal volt magasabb a tavalyi költésnél. 

A mostani közel harmincegy milliárdos összeg a tavalyi amerikai Black Friday és Cyber Monday duplája. Ez jól jelzi, hogy

a nemzetközi kereskedelemben is egyre meghatározóbbak a globális óriáscégek,

amelyek megkerülhetetlenné válnak a magyar termékek kínai vagy éppen a világpiacra való eljuttatásában is. 

Kína rendelkezik a világ legnagyobb internethasználó fogyasztói közönségével, hozzájuk pedig a kínai online kereskedelmi platformokon át vezet az út. Nem véletlen, hogy az Alibaba az USA-ban számos eseményt szervezett helyi kis- és középvállalatoknak, hogy növelje a weboldalain elérhető kínálatot és összekösse azokat a hihetetlen ütemben gyarapodó kínai középosztállyal (a cég nagyrészt a közvetítés díjából él). A Forbes szakértője szerint ehhez az 500 milliós kínai középosztályhoz egyértelműen az Alibabán keresztül vezet az út. Az sem meglepő, hogy Jack Ma, a cég korábbi vezetője az USA kereskedelmi háborúját a világ legostobább lépésének nevezte.

Kínai óriáscégeken keresztül vezet az út a félmilliárd fős középosztályhoz

Magyarország is igyekszik megcélozni a néhány évtized alatt óriásivá növekedő kínai középosztályt. Ezt jelzi, hogy Orbán Viktor miniszterelnök személyesen utazott a november 5-én Sanghajban megnyíló első Kínai Nemzetközi Import Expo (CIIE) eseményeire, ahol a magyar-kínai gazdasági és közlekedési kapcsolatok szorosabbra fűzéséről is egyeztetett. A delegáció tagjaként az ázsiai partnerekkel tárgyalt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, valamint Nagy István agrárminiszter is.

A konkrét együttműködés jegyében az Alibaba Group György László, gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár részvételével nyitotta meg a Tmall online kereskedelmi platform Magyar Pavilonját, amelynek köszönhetően az idei Szinglik Napján (november 11-én) már minden eddiginél több magyar termék juthatott el a kínai célközönséghez.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára még november elején állapodott meg a kínai Amazonként is emlegetett Alibaba kereskedelmi platformjain elérhető magyar termékek körének szélesítéséről. Ez ugyanis szignifikánsan hozzájárulhat a magyar export további növekedéséhez.

Az Alibaba olyan kaput jelenthet Kína felé, amely megkönnyítheti a magyar cégeknek, hogy közvetlenebb módon, ne pedig a termelési lánc alárendelt beszállítóiként kapcsolódjanak a fogyasztókhoz.

Mindezt anélkül, hogy külföldön irodájuk vagy munkatársuk lenne.

Magyarország további célja, hogy az Alibaba hazánkat válassza majd a közép-kelet-európai régiós áruelosztó központjának, a cég ugyanis keresi az európai piac kiszolgálását segítő logisztikai lehetőségeket. A Németországba szállítandó napi 50 ezer csomagot a cég német kikötőkből osztaná el, de híradások szóltak egy esetleges belga központról is. Emellett cseh- és bolgár tervekről is hallani lehetett a RetailDetail szerint, ami jól jelzi, hogy megindult a verseny a cég kelet-közép-európai központjáért is.

A közvetlen kapcsolat lehet a döntő

Kínából nézve Magyarország akkor lehet versenyképes a környező államokkal szemben, ha a virtuális kapcsolatok mellett a fizikai távolságot is áthidalhatóvá teszi. Ez magyarázza a Csengdu (Chengdu), Kína egyik leggyorsabban fejlődő városának polgármesterével folytatott kormányzati tárgyalásokat is. A polgármester támogatásáról biztosította Magyarországot, amelynek jegyében az expó ideje alatt Budapest 18. kerülete és Csengdu Shuangliu kerülete együttműködési megállapodást írtak alá, hogy a repterek közötti együttműködést a két város között légijárat indítása követhesse a közeli jövőben, hiszen a fizikai kapcsolatoknak továbbra is van jelentősége.

Így a kínai fogyasztók nemcsak virtuálisan fogyaszthatnak, hanem Magyarországra is utazhatnak és a hazai termékek mellett immár a szolgáltatásainkat is megvásárolhatják.

 

A bejegyzés trackback címe: http://makronom.mandiner.hu/trackback/32444