Kulturális örökség

Meg akarják reformálni a francia vasúttársaságot, de privatizációról szó sem lehet

2018. február 26. 17:46

A francia kormány, a munkajogi reformhoz hasonlóan, rendeletekkel, még a nyár előtt végrehajtja a közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozott állami vasúttársaság (SNCF) reformját, de nem tervez privatizációt, mert az állami vasúttársaság a francia kulturális örökség része – közölte Edouard Philippe miniszterelnök hétfőn.

„Ez nem az SNCF privatizációt előkészítő reform, az SNCF állami vállalat, amely közszolgáltatást lát el. A franciák kulturális örökségének része és az is marad” – hangsúlyozta a kormányfő. A 140 ezer embert foglalkoztató francia nagyvállalat reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.

„Riasztó a helyzet, hogy azt ne mondjam, tarthatatlan. A franciák, akár járnak vonattal, akár nem, egyre többet fizetnek ezért a közszolgáltatásért, amely egyre rosszabbul működik” – tette hozzá Edouard Philippe.

Nem csoda, hogy Franciaország kerülni igyekszik a privatizációt, hiszen a brit vasútkáosz is a privatizációnak köszönhető. Nagy-Britanniában ezért már a privatizált vasúttársaságok állami tulajdonba vétele mellett tüntetnek.


A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a 140 ezer francia vasúti dolgozó kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik.

Az SNCF reformjáról tíz nappal ezelőtt bemutatott 43 pontos ajánlásban a kisebb, nem eléggé kihasznált és nem rentábilis vasúti útvonalak megszüntetése is szerepelt. Ez ellen a szakszerveteken kívül a vidéki városvezetők is tiltakoztak, ezért ezt a javaslatot a kormány elvetette és ígéretet tett arra, hogy egyetlen vonalat sem zárat be.

A miniszterelnök jelezte, hogy az őszi munkajogi reformokhoz hasonlóan, rendeleti úton kívánja az SNCF reformját végrehajtani. „Gyorsan akarunk haladni, de nem akarjuk kihagyni az egyeztetést vagy a parlamenti vitát” – mondta a Edouard Philippe, kiemelve, hogy a rendeleteknek elsősorban „a technikai részekre kell vonatkozniuk”.

A rendeleti reformot engedélyező törvénytervezetet a kormány március 15-ig a parlament elé terjeszti, s a reform kulcsintézkedéseit a nyár előtt életbe lépteti.

A szakszervezetek többsége tárgyalóasztalhoz ül a reformok megvitatására, de a rendeleti bevezetést provokációnak tekinti a kormány részéről. A legradikálisabb szakszervezet, a CGT már előzetesen egynapos országos tiltakozásra szólította fel a vasutasokat március 22-re. Ugyanezen a napon, az 1968-as diáklázadások kezdetének ötvenedik évfordulójára hirdettek országos tüntetést a közalkalmazottak is, a rájuk vonatkozó reformok miatt. A többi szakszervezet kedden egyeztet arról, hogy csatlakoznak-e a sztrájkfelhíváshoz.

(MTI nyomán)

A bejegyzés trackback címe: http://makronom.mandiner.hu/trackback/31372